Colorchecker passport

Jag har hittat en ny fotopryl som jag vill ha! Det börjar bli några stycken nu så snart kan jag göra en lång önskelista på allt. Så synd att tomten inte finns. :)


Det jag hittat idag är Colorchecker passport från X-Rite som hjälper till med att ge korrekt vitbalans och färg i dina bilder. Du håller helt enkelt upp den bredvid det du vill fotografera. Se bara till att både Colorchecker och en del av motivet kommer med. Zooma in och ta en bild med vitbalanskortet och sedan ett till med färgkortet. Nu är du klar och kan börja fota!

Färgkortet



Övre delen
Rad 1: Justera basfärgerna (mättnad/nyans)
Rad 2: Vitbalans för porträtt från kall till varm ton
Rad 3: Vitbalans för natur från kall till varm ton
Rad 4: Skuggor och högdagrar


Undre delen
Rad 1: 1-2 är hudton, 2-3 natur, 5-6 standard palett
Rad 2: Fortsättning standard palett
Rad 3: 1-3 RGB färger, 4-6 CMYK-färger
Rad 4: Exponering från ljus till mörk






Programvaran som följer med ska fungera bra på egen hand men även tillsammans med Adobe Lightroom, Photosop och Bridge. Kolla in denna video på hur man använder Colorchecker vid fotografering och sedan efteråt vid redigering i Lightroom. Jag blev riktigt sugen på den efter att ha sett vad man kan göra.



Jag är bara en glad amatör och har skrivit detta inlägg baserat på den information jag hittat. Ser ni några faktafel, säg till så rättar jag upp. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar