Måla med ljus

Jag har testat lite olika tekniker där man "målar med ljus". Det innebär kort och gott att jag stängde in mig i ett mörkt rum utan någon som helst belysning förutom ficklampor! Det passar ju bra när man känner sig lite asocial och risig. :)

Det är inte alltför lätt att få till bilderna. Hur det blir ser man ju först efteråt och inte under själva fotograferingen. Tricket är att styra över slutartiden så att man hinner "måla" det man ska innan man stänger slutaren. Här är några av resultaten. Jag kommer nog att försöka utveckla detta lite mer. Det finns så mycket kul man kan göra med denna teknik, jag har bara hunnit skrapa lite på ytan ännu.

Blomman belystes med en ficklampa. Jag använde mig av en fasttejpad röd
parfymflaska som färgfilter.

Nico sitter med ryggen mot en svart bakgrund, invirad i en svart filt.
Belyst med en svag ficklampa i några sekunder.
Belyste ansiktet i några sekunder, viftade därefter med ficklampan riktad mot kameran innan jag stängde exponeringen.

2 kommentarer: