Äppelkaka à la mamma

Min mamma gjorde en äppelkaka till oss när hon var på besök för ett tag sedan. Den var jättegod och dessutom väldigt enkel att göra. Passar mig bra! Jag är ingen talang i köket direkt. :)

Hon skrev ner receptet åt mig och jag har gjort den själv några gånger nu. Dessutom har jag testat några variationer på receptet som jag kan rekommendera. Tillsätt lite kanel i mjöl- och sockerblandningen och/eller toppa med lite rabarber.

Här är mammas originalrecept!



Äppelkaka:

6 st äpplen
1 dl socker
1 dl vetemjöl
100 gram smör

Skala och skär äpplena i klyftor.
Lägg i ugnssäker form. (Fyll rejält, den sjunker ihop en del i ugnen)
Blanda vetemjöl och socker
Strö den torra blandningen över äpplena
Skiva smöret tunt, gärna med en osthyvel.
Lägg ovanpå mjölblandningen
Grädda i 225 grader i c:a 30 minuter.

Glöm inte att ha mumsig vaniljsås till! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar